נוירופדגוגיה לכל אדם : שיח ממשי וחשיבה מנגנונית
לאחרונה ביקשו ממני לשוחח עם קבוצה שעוברת הכשרה נוירופדגוגית כל הנושא: נוירופדגוגיה במבט אחר: הגישה המנגנונית. השם הפתיע אותנו. כשחשבנו והצענו את השם נוירופדגוגיה חשבנו שיש רק נוירופדגוגיה אחת :). אחרי התעמקות בנושא מצאנו דרך לשלב גישות שונות הקיימות בתחום לכדי שלם הגדול מסכום חלקיו.
וירופדגוגיה מנסה לחבר בין ממצאים מחקר המוח לשדה החינוך, במטרה לייצר שדה ידע טרנסדצפלינארי בו השלם גדול מסכום חלקיו. הסוף תכלית של הוראה זו הוא יצירת נוירופדגוגיה שמטרתה לשפר את ההוראה למידה באופן מעשי בהוראה והלמידה בבתי הספר ובחי היומיום.
היא יוצאת משאלות של העולם הממשי, האמיתי - מורים ומורות בכיתות. היא נבחנת בעולם הממשי - במעשה החינוכי. בהוראה ולמידה.
הגישה המקובלת יוצאת ממדעי המוח ומלמדת מורים אודות ממצאים עדכניים מחקר המוח אודות למידה בכיתה. בגישה זו המדע הוא המורה, ואנשי החינוך הם התלמידים. לצד ידע מדעי, הלומדים בגישה זו הם משתמשים בסמכותו ויוקרתו של המדע - המדע מראה שיש רה-קונסולידציה ולכן ....
השיטה/גישה שלנו לנוירופדגוגיה אכן שונה מהגישה במקובלת בארץ והעולם בניגוד לעולם היא משתמשת בשיח ממשי וחשיבה מנגנונית. היא יוצאת מהשטח. במרכזה עומד המורה המלמד בכיתה או בבית, המדע הוא כלי עזר שבא לסייע בחשיבה אודות אתגרים ודילמות העולים תוך חיים בעולם האמיתי.
שיח ממשי - מתחיל בהסתכלות על בן השיח שלנו. יוצא משאלות שלו ואתגרים עימהם הוא מתמודד - במטרה לפתור אותם או להציע יחד, תוך דו-שיח נוירו-פדגוגי דרך פעולה לבחינת הפתרון.
"צורך ממשי" הוא מרכז מעגל ההסברים שלנו, והרדיוס שלהם.
שיח ממשי אינו נאום או הרצאה.
בשיח ממשי קיים חיבור הדוק וסינכרוני לעולם המעשה ("הממשי").
בכל מפגש נוירופדגוגי אנחנו מקיימים לאורך המפגש כולו דו-שיח בין מידע מהנוירו והרבה דוגמאות וחשיבה של מורים מנסיונם ומהידע שלהם.
כדי לענות על שאלות המורים אנחנו משתמשים בידע אודות עקרונות הפעולה הבסיסיים של המוח. כאלה הקיימים לאורך הסולם האבולוציוני כולו. מידע בעל ותק -פירסומי שמתוקף מזוויות שונות בשדה המדעי, ונבחן באופן ביקורתי אל מול הידע החינוכי והפדגוגי.
הגשר "הרחוק מדי" בין השדות - נבנה כמו גשר קשתות בעולם המציאות. הקשר נבנה באופן דו-כיווני בין שדות הידע - פדגוגייה וחקר המוח. במרכזו "אבן הראשה" - אנשי אמצע-מתווכים האוחזים בידע טוב דיו אודות שדות הידע השונים. מצידי אבן הראשה שרשרת תרגום.
בסיסיי ידע גדולים ומוצקים (מדעי המוח מצד אחד ופדגוגיה מצידו השני)
מעניקים לחיבור הנוירופדגוגי את יציבותו ומאפשרים חיבור זורם ומוצלח.
התבוננות בסירטון אודות גשר קשתות ביוטיוב (מוזיאון המדע בירושלים) ממחישה זאת אף יותר מהתמונות למטה שלקוחות ממנו)
בסרטון הבא תוכלו לראות גשר קשתות וללמוד על הכוחות והאלמנטים המבניים שמקנים למבנה של הקשת את החוזק והיציבות. YouTube · מוזיאון המדע ירושלים - Science Museum Jerusalem · 23 Dec 2008

לאור הכתוב למעלה - האם ברור למה נתתי להרצאה את הכותרת:
מה דעתכם על הכותרת הזו? יכולים להציע לי דרך ויזואלית אחרת להמחיש את הגישה שלנו?
(בעיקר לא מצאתי תמונות מתאימות המראות אנשים משוחחים בינהם, שמים איש את משנהו במרכז).
תודה ורוב טוב
יעל
