top of page
  • Npint

איך שימוש משנה את מערכת הסטראס ואת תחושת הכאב שלנו?


שימוש גורם לשינוי פרופורציה של מערכת הסטראס.

בעקבות שימוש, התגובות של המוח למצביי מתח, פחד, וכאב הופכות להיות חזקות הרבה יותר. ומדוע? סמים נרקוטיים ומרגיעים למינהם (לדוגמה הרואין) חוסמים תחושת של כאב פיזי ונפשי. בונים מעין חומה שחוצצת בין הגרוי המכאיב והתודעה. אבל מערכת הסטראס רגישה לקיומם של מחסומים כאלה. ומשנה ומגבירה את ההתראות שלה בהתאם לכמות הסם במערכת.


כאשר צורכים חומרים כמו הרואין או אופיואידים שהם חומרים שחוסמים תחושת כאב, המוח מגיב לעליה בריכוז של החומרים האלה בכך שהוא מעלה את חוזק האותות הכימיים שהוא שולח כדי להזהיר אותנו, במטרה שיעברו את החומה שבונה הסם אל מול אותות הכאב המתח והסכנה.


אחרי שהמוח מתרגל לסביבה החדשה עם הסם, ושולח אותות חזקים יותר כדי שיעברו את החסימה שהוא יוצר, צריך להעלות את המינון..


עכשו תארו לכם שמפסיקים לקחת את הסם. המוח שהתרגל שיש מחסום, שולח סיגנלים עצומים של כאב על כל גירוי קטן כדי שיעברו את המחסום. לכן הכאבים שאנחנו חשים, מגרויים שפעם בקושי הרגשנו בהם, הופכים להיות הרבה יותר חזקים. הכאב החזק גורם למתח לעלות, דבר שדוחף ומריץ אותנו חזרה לשימוש.


גם התמכרות להתנהגויות שונות משנה את רמת החומרים הכימיים המתגמלים, חוסמי הכאב והממריצים במוח ומעלה אותה מאד. (לעניין זה ראה שאלה נפרדת). ולפיכך מבחינתנו כל התמכרות משנה את המוח וגורמת לו להיות רגיש יותר לשינויים בסביבה הפנימית. התגובה לעליה במתח הופכת למהירה יותר, ורצה באופן אוטומאטי למסלול השימוש.

חשוב להבין שזה הפיך ושיש לתת לזמן זמן. המוח עובד בצורה סטטיסטית, לוקח לו זמן לוודא שהמחסום הורד ואין צורך לשלוח התראות כל כך חזקות. ועד שהוא מתרגל לזה, זה כואב. אבל התמדה לאורך זמן יכולה להחזיר את המערכת לשיווי משקל נורמאלי.


בנוסף, ומאד רלוונטי: מעגל הקסמים הנורא של מתח-שימוש וחוזר חלילה יוצר במוח אוטוסטרדות שקשה להתגונן בפניהן. הפתרון הוא לבנות אלטרנטיבה. לבנות פעילות מרגיעה, ממתגמלת ומשחררת ממתח, שיחליפו את השימוש. תוכניות שונות (ראה 12 הצעדים), מציעות בין השאר בניית כלים שיטתית להתמודדות עם מצבי מתח ודחף לשימוש. השינוי ובניית האלטרנטיבה דורשים זמן, התמדה, עזרה מחברים לדרך, ובניית כלים, אבל מניסיון של רבים זה אפשרי!

17 צפיות0 תגובות
bottom of page