top of page
  • Npint

מגבלת הלולאה הפונולוגית -או -למה לא כדאי להשתמש במילים חדשות ארוכות

עודכן: 27 במאי 2023

#זיכרון עבודה #הב #סינכרון בין נוירונים #עוגנים בזיכרון


בפוסטים קודמים תארנו את מנגנון זיכרון העבודה. מנגנון זה חיוני ליצירת הבנה, ולחיבור מידע חדש לידע קודם, במיוחד בגילאים הצעירים. ככל שבסיס הידע של האדם קטן יותר, הצורך בזיכרון עבודה גדול יותר.


כשאנחנו שומעים (או קוראים) מידע מילולי חדש - מנגנון זיכרון העבודה - משאיר את הנוירונים הרלוונטיים פעילים למספר דקות. הוא עובד בשת"פ עם מנגנון הקשב. בלעדיהם, רישומו של קלט חושי ומילולי מתפוגג במהירות.


ההפעלה ביחד מאפשרת לקבוצות נוירונים אלה להסתנכרן יחד ולהיקשר. (fire together, wire together).

אם המידע מוכר ויש לו עוגנים בזיכרון - התלות בזיכרון העבודה קטנה יותר. נוירונים מקושרים מחוברים בינהם במעגל היזון חוזר הדדי ומצליחים להישאר פעילים זמן ארוך דיו כדי שנוכל לקשר במוחנו את הנאמר ולהבינו. אבל אם משתמשים במילים או מושגים לא מוכרים יש צורך בזיכרון העבודה.


זיכרון העבודה פועל בעזרת מנגנון שנקרא בספרות המדעית - ה"לולאה הפונולוגית". לשם הפשטות קראנו למנגנון זה: לולאת השינון. הלולאה הזו חוזרת ומפעילה שוב ושוב את הפריטים בהם ממוקד זיכרון העבודה - לדוגמה: כשאנחנו מנסים לזכור מספר טלפון חדש נניח 753138 - לולאת השינון הפנימית חוזרת ומעוררת לפי הסדר את הספרות האלה שוב ושוב.


באופן נוח, וללא השקעת אנרגיה מיוחדת, מספר הפריטים הלא קשורים בזיכרון העבודה של אדם ממוצע מוגבל לכ 3-4 פריטים. אם המילים מוכרות נוכל לזכור ולקשר ללא בעיה משפט דוגמת: הילד הקטן הלך לגן. אבל אם נשתמש במילה ארוכה ולא מוכרת לדוגמה -

חיבור טרנס-ד -ציפ- לי -נא- רי. או דנ דרי -טים. יהייה לשומע שאינו מכיר את המילים קשה מאד לזכור משפטים בהם הם משובצים. שימוש במילים כאלה יכול "למלא" את זיכרון העבודה עד אפס מקום.



לכן בשלבים הראשונים של לימוד נושא חדש כדאי להשתמש במשפטים קצרים ובמילים קצרות.

לכן במטרה להנגיש ידע, אנחנו ממירים מילים ארוכות בשפה לא מוכרת למילים מוכרות, או לקיצורים.

לדוגמה, במקום לולאה פונולוגית השתמשנו בצרוף לולאת שינון. ביטוי זה מתאר תכונה חשובה של המנגנון המדובר - ורק לאחר שהמושג הפך לשגור יותר והרעיון של זיכרון העבודה על תפקידיו ומנגנוניו מוכר יותר אפשר להסביר למה לא כדאי לכתוב משפטים חדשים עם הרבה מילים חדשות ארוכות ולא מוכרות. הן הן תופסות את כל המשאבים של זיכרון העבודה - ולא מאפשרות למשפט עצמו להיקלט.

קצת דומה למשחק הכיסרות המוזיקליים - כשהמילה לא מוכרת וארוכה - ההברות שלה "תופסות את כל הכיסאות הפנויים" בזיכרון העבודה - ולא נותרת אפשרות לזכור פריטים נוספים במשפט, כדי לקשר ולהבין אותו.



לעניין זיכרון העבודה ראו פוסטים קודמים















101 צפיות0 תגובות
bottom of page