top of page
  • Npint

או.סי.די (OCD) והזיות, כשהמחשבות "מקבלות קול", מראה, ותחושה - הבנה יכולה לעזור

עודכן: 15 באפר׳



מחשבות טורדניות וכפייתיות (OCD) הן מחשבות, תמונות או דחפים לפעולה החוזרים על עצמם שוב ושוב, כשלאדם אין שליטה עליהם. האדם חווה את המחשבות החוזרות כמטרידות. רבות מהן מעוררות חרדה (אם לא תעשי כך וכך אפגע במשפחה שלך, אם אגע בילד מסוים אדבק במחלה, ולכן ארחץ אותן שוב ושוב). לא תמיד מחשבות טורדניות גורמות לפעולה כפייתית (חוזרת ולא רצונית). לעיתים מחשבה מסוימת מתנגנת בראש שוב ושוב ולא מובילה לפעולה כפייתית, ולפעמים די במחשבה אחת כזו לגרום לפעולה לא הגיונית באופן מידי.


בשנים האחרונות הולכים ומצטברים מחקרים המראים שאנשים רבים הסובלים מ OCD, חווים במקביל למחשבות המטרידות - תחושות גופניות ותפיסתיות הנחוות כאמיתיות (תחושה שיש ליכלוך על העור, שמיעת קולות, הזיות ראיתיות - דמות שמדברת אלי). ממצאים דומים נמצאו לגבי OCD בליווי חרדה, או בליווי דיפרסיה. מחקרים אלה מאתגרים ואף משפיעים על התפיסה המסורתית של הגורמים להזיות ומציעים הסבר מנרמל.


מקור אפשרי לסוג זה של הזיות תחושתיות המלוות מחשבה מטרידות הם מנגנוני מוח האחראיים לעיבוד קלטים גופניים ותחושתיים שונים (ראיה, שמיעה, חישה, ואף ריח).לדוגמה: דואגים שאולי פרצה אש ו"מריחים" ריח של עשן ואש.


גורמים מטרימים לתופעת ההזיות יכולים להיות בין השאר מתח גבוה, חרדה, דיכאון, הרגשת חוסר משמעות, תחושות אשמה ובדידות.


מה עושה מתח גבוה למוח?

נציין שמתח גבוה מפעיל רצף של פעולות מוחיות ההולכות ומסלימות ככל שהמתח עולה. קסקדת פעולות זו נקראת קסקדת השרידה והמתח. אחת הפעולות הראשונות בקסקדה היא הגברה של פעילות החושים, וחסימה של אזורי חשיבה גבוהה וביקורתית. הצבעים הופכים לחדים יותר, השמיעה מתחדדת וניתן לשמוע טיקטוק של שעון בקומה התחתונה, דריכה על עלה במורד הרחוב, טיפטוף של טיפת מים במטבח המרוחק. המוח דוהר במהירות, מנחש מה הוא רואה, ויכול לתת פרשנות הנדמית כאמיתית, להשתקפות של אור על זגוגית החלון או על טיפות המים או ה"מקלחון" באמבטיה ( לדוגמה דמות אדם מאיים - למרות שאין שם אף אחד ). המראות והקולות שאנחנו מדמיינים מאד מוחשיים ונדמים כאילו הם מגיעים מהאוזניים (מישהו אחר מדבר איתי) או דרך אזורי הראיה (אנחנו רואים באופן מוחשי משהו שמתאים לריגשי הפחד שאנחנו חווים).


את תהליך חסימת יכולת החשיבה ההגיונית והמנתחת אנחנו מכירים מתופעת הבלאק אאוט במבחן - כשלא מצליחים לחשוב, שוכחים הכל, לא מצליחים לענות על אף שאלת חשיבה. הדבר יחיד שאנחנו מצליחים לעשת במצב זה הוא פעולות אוטומאטיות, כאלה שאינן מצריכות חשיבה עצמאית. במצב זה אנחנו מגיבים כמו בזמן קרב - מצייתים למנהיג או לדמות סמכותית.


באופן דומה, בזמן מתח גבוה ופחד, כשאזורי החשיבה וההגיון מנוטרלים ביולוגית, אנשים מצייתים גם למחשבות לא הגיוניות (לדוגמה: אסור לדרוך על הקוים של מרצפות הרחוב אחרת יקרה אסון, חיבים לרחוץ היטב את הידיים שוב ושוב עד זוב דם אחרת אדבק במחלה). לקריאה על הקסקדה ומה קורה ברמת מתח גבוהה, ראו איפה אני על הקסקדה? מה זו קסקדת השרידה והמתח ?


מחקרים שבחנו את הסיבות האפשריות להבדל בין מחשבה טורדנית שאינה מובילה לפעולה, לכזאת המובילה להתנהגות כפיתית, מציעים שמה שמניע לפעולה כפייתית הוא מידת ה"חיות" שיש למחשבה הטורדנית [1]. מסתבר שבאחוז גבוה של המקרים שנחקרו במאמרים המצוטטים למטה - אנשים עם OCD שפעלו באופן כפייתי, חוו את המחשבות שלהם כשהן מלוות בתמונה -ובפסקול מתאים או בתחושה גופנית משכנעת אחרת (ריח של שרפה כשרואים בהזיה בית בוער, ריח דוחה של רקב, הזיות או דמויי הזיות ראיתיות ושמיעתיות). חוויה זו גרמה לכך שקשה היה יותר להתנגד לדחף לפעול.


איך נוצרות הזיות?

בד"כ המוח מקבל קלטים מבחוץ דרך אברי החושים. והמוח החושב, המודע, מעבד את הקלטים האלה ומגיע למסקנה, על סמך נסיון ולמידה מה ראינו אות שמענו, הרחנו, או מיששנו. וזוהי נקודה חשובה: אין קשר ישיר בין הקלט המגיע מחוץ למוח - לתודעה. הקלטים מסוננים ומנותבים לעיבוד על ידי "שערי התודעה".


התודעה שלנו היא כמו מסיבה ל VIP . לא כל קלט חיצוני יכול לעבור בו. הקלטים החיצוניים עוברים סינון דרך אזור מוחי שמחבר בינם לבין האזורים המפרשים אותם. האזור הזה נקרא תלמוס - והוא מהווה את שערי התודעה.


בזמן מתח גבוה מופרשות במוח כמויות גבוהות מאד של דופמין ונוירואדרנלין. הדבר גורם לקצב עבודה מאד גבוה של המוח, ולפריצת שערי התודעה. מידע לא מסונן זורם פנימה - שבריר של אור, ריצוד של מראה, לחישה של רוח, או צליל, מעברים לעיבוד - והמוח דוהר קדימה בפרשנות שלו.

זהו תהליך טיבעי שיכול לקרות לכל אחד תחת מתח גבה מאד או במצבים של ריכוז עמוק במיוחד.


אנשים שמשתמשי בסמים שונים (לדוגמה קנביס ופסיכדלים) חווים חוויות של ראיית מראות, ושמיעת קולות.


גם ללא שימוש בסמים כ 10 אחוז מהאוכלוסיה מדווחים במחקרים אנונימיים שהם חווים שמיעת קולות. הדבר יכול לקרות כתוצאה של ריגשי אשמה ובדידות או כתוצאה מריכוז עמוק בנושא מסוים (לדוגמה גנדי דיווח על כך), זמרים מפורסמים לפני הופעה דיווחו על שמיעת קולות של הורה מאשים ומזלזל, פרויד סיפר שכשהוא בודד בעיר זרה הוא "שמע קולות" של אהובתו כאילו היא לידו וכולי.


מה שמיוחד ב OCD הוא קשב צר סביב נושא מסוים. אצל בני נוער נמצא שהדבר קשור לפעילות מוגברת של המוח בתדרים גבוהים (גלי גאמא). - הורדה של מתח ופעילויות מרגיעות (מיינפולנס, יוגה, נשימה, ופעילות גופנית) יכולים להרגיע את החרדות ולהוריד את קצב הפעילות המוחית - ואיתה את הריכוז הצר בנושא מדאיג בודד.


על האופן בו נוצרות הזיות, מקורן ומדוע הן נחוות כאמיתיות ניתן לקרוא בפוסטים השונים באתר זה

(כיתבו את מילת החיפוש הזיות בבלוג ותקבלו רשימה של פוסטים) .

איך ניעזר בהזיות השונות כדי להקל על הסובל מ OCD ?


לא תמיד קל להבין מה מקור ההוראות השונות שמקבלים הסובלים מהתופעות הנ"ל מקולות שונים שהם שומעים באופן מוחשי. מטפל מיומן יכול לעזור ב"פיענוח" הרמזים המצויים ב"מחשבות מדברות" ולהקל על המצוקה. לדוגמה: נער פרפקציוניסט שעבר לחטיבה וסבל ממצוקה חברתית - שמע קולות הדורשים ממנו לעמוד באתגרים שונים (דוגמת אתגרי הרשת השונים) שאחרת "יקרה אסון". לנצח בתחרויות שונות - שאם לא יגיע ראשון יקרה אסון. וכו. הקולות ששמע לוו בדמויות שונות: דמות/צללית של גבר גדול עם קפוצון, דמות של הגוקר מסדרת באטמן, דמות המורכבת מאוסף של חלקי דמויות שונות מסרטים מצוירים וכו. לעניין זה ולדרך בה המוח מרכיב חלומות והזיות מספריות זיכרון שונות, ראו גם את הפוסטים:


צעירים ו OCD


מחשבות פולשניות שכיחות אצל צעירים שונות מאשר אצל מבוגרים. אין הדבר אומר שכך זה תמיד, אבל עדיין, מבוגרים מדווחים על OCD, ומחקרים העוסקים ב OCD במבוגרים שמים דגש על נושאים שונים מאלה העוסקים בתופעה אצל צעירים.


חיפוש בספרות או במקורות מידע שונים מדגישים מחשבות פולשניות המוכרות היטב אצל אנשים בוגרים יחסית המגיעים לטיפול, ומושם דגש על מחשבות אלימות, של פגיעה בחסרי ישע שונים, או כאלה בעלות גוון מיני או פגיעה מרדנית בערכי הדת או סמליה. אבל - מסתבר שאצל ילדים ובני נוער ניתן למצוא פעמים רבות מחשבות פולשניות הקשורות למעמד החברתי. לדוגמה: ילד מסוים מאיים על המעמד שלי כתלמידה הכי חכמה בכיתה - אני חווה אותו כ"מגעיל", שאני חיבת לרחוץ את הידים כל פעם שאני נוגעת במישהו שנגע בילד או בילדה הזאת. [ובעצם - ככזה שכל מגע פיזי איתה יכול לגרום לי למחלה. כזה שעצם הנוכחות בסביבתו יכולה לגרם לכך . שאני חייבת לרחוץ ידיים שוב ושוב - כשבבסיס הבעיה עומד חוסר בטחון בבית הספר החדש, חוסר הכרת הכללים, לא מסתדר/מסתדרת עם המורה/אין לי חברים בכיתה והילדה הספציפית הזו וחבורת הבנות המצחקקות סביבה גורמת לי לתחושת מתח ולחץ, והיא צחקה עלי, ובבית לא מרשים לי להוציא אגרסיות בפראות - כמו שמתחשק לי - ואני צריכה "להתנהג יפה ומנומס"... וכו וכו ].


חשוב להבין את מקור ההזיות, (ומחשבות השווא), ולנסות לנרמל אותן - להסביר ששומעים מה שמטריד, ששומעים דברים מהם חוששים, להתעניין בחוויות השונות ולנסות למצוא בינהן חוט מקשר. להרגיע את החרדה והפחד מכוחות מיסטיים באמצעות הבנה וחשיבה, CBT, ומידע מונגש דוגמת הניירוטריט.




במה ניתן להיעזר?


ניתן להיעזר בפעולות שמעלות דופמין וסרטונין: צחוק, נגינה, משפחה אוהבת ועוטפת, למי שאוהב: שחיה במים קרים (מעלה סרטונין), פעילות גופנית אהובה. בפעילויות שמורידות מתח - ופעילויות שיוצרות פעולה המנוגדת למה שעושה קסקדת המתח והשרידה. לדוגמה:

  • פעולה של מנגנון אוטומטי זה חוסמת אזורי חשיבה ביקורתית במוח - לכן נשאף להפעיל התבוננות סקרנית, כזו המניעה חשיבה והתבוננות - באיזה שעות ביום זה קורה לי יותר? (כשאני עיפה, והמתח עולה, כשאני בדרך לבית הספר ואני חוששת שלא יקבלו אותי לחבורה של המקובלות, וכו).

  • ניתן להשתמש בניירוטריט כהסבר קוגנטיבי, המעורר אצל המתמודדים - נתיב אפשרי אחר למקור הקולות, והמראות - ומשם להפעיל התנהגויות חשיפה המוכרות מה CBT: לדוגמה, לבקש מהם לדמיין את הדמויות בצבעים שונים במקום באדום בורוד עם עיגולים ירוקים... לבקש מהם לגרום לדמויות הנצפות לדבר בצורה שונה לדוגמה עם סימון שאלה בסוף משפט במקום בלשון ציוי - הדגמות שבסופן מתחזקת ההבנה הפנימית שהדמויות והקולות מקורם בדמיוננו. - חיבור עם מטפליי CBT מנוסים מראים הצלחות לשיטה זו בקרב בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם OCD פעיל, ושיפור משמעותי של איכות החיים. עניין זה ראו גם את הפוסט כשהניירוטריט פוגש את ה CBT: סיוטים, שמיעת קולות, ו OCD פעיל - הבנה יכולה לעזור, פעולה יכולה לשכנע

  • פעולת הקסקדה חוסמת נשימה שוטפת - לכן נשתמש בתרגילי נשימה, יוגה ומיינפולנס (התבוננות מודעת). לעניין זה ראו גם חרדה - איך המוח שולט על הגוף בעזרת הנשימה - הבנה יכולה לעזור

  • לעטוף באהבה בטוחה. מקור ל OCD הוא חרדה - ותמיכה אוהבת ונוכחות בטוחה עוזרים מאד להרגיע את החששות, הבדידות והחשש למעמד החברתי - ומכאן להורדת קצב הפעילות של המוח.


  • פעילות גופנית אינטנסיבית (טראק בהרים, ריצה ריקוד) עוזרים להנחית פעילות תודעתית ונותנים הפוגות של מנוחה ממחשבות מציקות. נסו לחשוב על פעם בה עליתם על הר גבוה שדרש מאמץ גופני ניכר - במצב כזה "לא יכולים לחשוב על כלום". זה ביולוגי - בין מערכת התנועה למערכת הקוגנטיבית המפרשת והמודעת יש יחסים של תחרות על משאבים מוחיים. כשמתרכזים בתנועה החשיבה מקבלת מנוחה...


חשוב להעביר את תשומת הלב לנושאים שונים - בעיקר לחבור לפעילויות של עזרה לזולת - פעולות אלה מפחיתות מתח ומעלות תחשות טובות. ככל שחוששים פחות המתח ירד ואיתו התופעה יכולה להחלש - וניתן להתידד איתה (מה התת מודע שלי מנסה להגיד לי?).


למה הבנה יכולה לעזור? איך ניירוטריט קשור ל CBT

מטפלי CBT שונים סיפרו לנו שאנשים רבים המגיעים אליהם לטיפול עם OCD מתלוננים שהם שומעים את הקולות המאיימים ולכן פועלים (אם לא תעשי כך או כך נפגע בך/נפגע במשפחה אם לא תקיימי מצווה כזו וכזו אלהוים יפגע בך ובמשפחה שלך) וכו והדבר פוגע מאד באיכות חייהם. ולא מדובר רק בבני נוער. אנשים בוגרים עם מגוון רקעים ומקצועת. מה שמניע את המתמודדים בתופעות אלה היא המחשבה שאלה הם קולות אמיתיים, חיצוניים, או למצער, קולות ומראות שאין להם שליטה עליהם. הניירוטריט מוריד את המימד המיסטי מהתופעה. נותן לה הסבר מנגנוני לוגי ומנרמל את התופעה נירמול תואם מצב. זה חשוב גם להורים/לבני המשפחה וגם לילדים או לאלה המתמודדים עם התופעה.


ניירוטריט בשלוב עם CBT יכול לעזור מאד. ההסבר המנגנוני נותן נדבך קוגנטיבי. הדבר יכול להוריד את הפחד והמתח, אך לכשעצמו יש צורך בהתנסות, ובעבודה מתמשכת יותר כדי ובהתנסות ובניית כלים. מנסיוננו זה עוזר. לעניין זה ראו גם: כשהניירוטריט פוגש את ה CBT: סיוטים, שמיעת קולות, ו OCD פעיל - הבנה יכולה לעזור, פעולה יכולה לשכנע.

להרחבה ראו גם

  


מדוע יש צורך בהתנסויות שונות מכיוונים שונים, ובניית כלים?

כמו בכל למידה במוח: כדי לשנות כיוון אליו נוסעת המחשבה - יש ליצור מסלול אלטרנטיבי: יש לחזור על ההסבר בליווי המחשות ודוגמאות רבות בהקשרים שונים שמסתנכרנים בינהם ויוצרים יחד משקל נגד למחשבה המציקה שנסיעתה בשבילי המוח מתוגברת באמצעות פחד..


שיחות עם אדם נוסף ופרוק המחשבה המפחידה, הורדת המתח, הבנה של מקור החשש ופרוק הבעיה המקורית - יכולים לעזור מאד.


גם שיטת ה CBT נמצאה עוזרת. בגישה זו "חשיפה" הדרגתית עם תמיכה למקור הפחד יכולה להועיל. אבל מה עושים כשמישהו פוחד מ"דרקונים" ? איך ניתן לחשוף אותו אליהם? מפעילים את הדמיון והחשיבה מוסיפים משקל נגד שמאפשר לפרק את חווית ה OCD הפעיל ולפוגג אותה.


הבנה יכולה להוריד את הפחד והמתח, ופותחת פתח ל CBT קלאסי, התנהגותי.


דוגמה לשימוש ב CBT כזה כזה בחיי היומיום נתנה לנו חברה, מטפלת ותיקה.


"כשהילד שלי היה בין 4 הוא פחד מדרקונים. במשך כמה לילות הוא התעורר מפוחד ולא הצליח להירדם. בבוקר בזמן ששיחקנו בים ובחול שוחחנו תוך בניית ארמון בחול על דרקונים.


- אתה יודע שדרקונים הם לא חיות אמתיות? אם הן באמת היו יורקות אש - מה היה קורה לפה שלהם? - הבן שלי חשב רגע ואמר -

- הפה שלהם היה נשרף. ...


- ואם היתה להם אש בוערת בבטן, מה היה קורה לבטן שלהם -?

- היא היתה מתבקעת.


לאחר שעוררתי את הספק, אמרתי

- אתה יודע שדרקונים הם במחשבות שלנו. באיזה צבע אתה רואה את הדרקון?

- אדום - היתה התשובה.

- אתה יכול לדמיין אותו בצבע אחר?

- לא.

- אני יכולה לדמיין אותו בצבע וורוד. חייכתי.

- לא אני לא יכול.

- ועכשו אני מדמיינת אותו בסגול עם פסים סגולים.. המשכתי להישתעשע..


וככה המשכנו עד שהוא הצטרף למשחק.


לאחר שהוא הצטרף בחיוך למשחק הצבעים עברנו למשחק הבא:

- מה לדעתך הוא מוציא מהפה: אני חושבת על ... או על.... מה לדעתך?


- כאן המגוון היה גדול: מנזלת עד סוכריות M&M...

בהמשך היום המשכתי לחזק את הקו הקוגנטיבי:

סיפרנו סיפור עם תמונות וראינו שהסינים קישטו את הבתים שלהם בדרקונים כדי להפחיד אויבים פוטנציאליים, ושהנורווגים המציאו טרולים - בתור יצורים שיפחידו אויבים

והמאורים מקשטים את עצמם בקווי פרצוף מפחידים כדי להפחיד אויבים וכן הלאה והלאה.


וכן הלאה והיתה לכך השפעה מבורכת. "


נציין שהתאור הזה התרחש בסיטואציה ביתית רגילה ועם ילד ללא OCD. ועדיין - מטפלי OCD משתמשים בטכניקות דומות ומדווחים על הצלחות בטיפול בסיגנון הנ"ל - ב OCD פעיל - בהצלחה.



---


לסיכום: הזיות שמיעה ודיבור שכיחות יותר ממה שאנחנו חושבים. חשוב לדעת שזוהי תופעה מוכרת, בעלת הסבר מנגנוני מוחי פשוט. הבנה זו חשובה גם לאדם הסובל וגם לבני המשפחה. הזיות כאלה יכולות לנבוע מטראומות שונות, מחרדה ודאגה חברתית, מלחץ של גיל התבגרות מעורב במעבר לחטיבה, מ OCD נוכח, ועוד.

הבנה, אהבה, ותמיכה עוטפת יכולים להקל על הבדידות ולהוריד במידה ניכרת את החרדה והסבל.


----

תודה לאסנת (אוסי) שיאון שלימדה על היכולת לשים שאלה במקום שקודם היה סימן קריאה


-----


הפניות ומאמרים לקריאה נוספת


סמן ביולוגי ל או. סי. די. OCD אצל צעירים: גל-מוח מהירים בכל חלקי המוח בעיקר באונה הטמפורלית

פעילות מוגברת של גלי גמא מציעה שהמוח עסוק ללא הרף, מרוכז, ואקטיבי, גם במצב מנוחה.

הביטוי "גלי גמא" מתייחס לפעילות מסונכרנת של קבוצות נוירונים ש"עולה ויורדת יחד" בקצב מהיר - עשרות פעמים בשנייה (30-80).

פעילות מוגברת של גליגמא קשורה לקשב גבוה, זיכרון עבודה, שליטה קוגנטיבית- אך גם ב OCD בבני נוער (הקשב מרוכז מאד בנשוא החרדה) -


"Our subjects were between the ages of 11 and 17,

We decided to focus on even faster (or higher-frequency) patterns called gamma waves,

which repeat themselves between 30 and 55 times per second. We did this because gamma waves support the higher cognitive functions that are relevant to the thoughts and obsessions of individuals with OCD. Like researchers who studied adults with OCD, we measured brain waves in youth while they were in the “resting state” — awake with their eyes closed.

To our knowledge, we are the first to have found differences in resting state gamma wave activity in symptomatic youth with OCD compared with typically developing youth. We found that gamma waves in youth with OCD were stronger in all regions of the brain — not just the frontal areas like we had hypothesized. Gamma waves in these children were stronger in every way we measured them: their minimum power, or baseline strength, was increased, as was their average power and maximum power".

we found that the most consistent differences between youth with OCD and typically developing youth were in the temporal lobe. Whenever we measured stronger gamma waves in this part of the brain, it was a consistent predictor that the individual being studied belonged to the group of youth with OCD.

.

חקירת המעגלים האחראיים על קצב מוגבר ש גלי גמא יכולה להעשות על ידי מחקר בבעלי חיים. אלטרנטיבית ניתן לבחון איזה רצפטורים יכולים לגרום לכך בעזרת סימולציות מחשב ראו מאמרם של קירלי ואחרים ב 2014 .

Arns, M., C.K. Conners, and H.C. Kraemer, A decade of EEG Theta/Beta Ratio Research in ADHD: a meta-analysis. J Atten Disord, 2013. 17(5): p. 374-83.

Karadag, F., et al., Quantitative EEG analysis in obsessive compulsive disorder. Int J Neurosci, 2003. 113(6): p. 833-47.

Kirli, K.K., G.B. Ermentrout, and R.Y. Cho, Computational study of NMDA conductance and cortical oscillations in schizophrenia. Front Comput Neurosci, 2014. 8: p. 133..

איך משפיעים משחקי מחשב מהירים על התפתחות OCD?


מודלים קוגניטיביים להסבר התופעה של OCD


מה זה OCD

Obsessive–compulsive disorder (OCD) is a debilitating psychiatric disorder with an estimated lifetime prevalence of 1–3%1. Patients with OCD suffer from obsessions, defined by recurrent intrusive anxious thoughts or images, and/or compulsions, defined by repetitive behaviors or mental acts. Although the patients are usually aware of the senselessness of the compulsions they are performing, they are unable to inhibit their behaviors.

מה המודלים להסבר של OCD

Currently, two apparently opposing theories have been postulated to explain compulsivity in OCD.

The classic cognitive-behavioral theory proposes that performing compulsions is primarily a strategy to reduce distress that is evoked by obsessions2. This theory provides an explanation of OCD symptoms that forms the basis of current cognitive-behavioral therapy. However, the variety in phenomenology shows that the relationship between obsessionality and compulsivity is more complex3.

Recent neuroscientific studies suggest that patients with OCD show a general impairment in goal-directed behavior, resulting in an overreliance on habits4,5.

Goal-directed behavior consists of actions that are performed to achieve a desired goal. When actions are performed on a regular basis, habits are formed to facilitate actions that do not require planning or organization. This leads to greater efficiency, but often at the cost of behavioral flexibility. Along these lines, the overreliance on (maladaptive) habitual behavior is thought to contribute to the development of compulsivity in OCD6.


הסברים ומחקרים נוספים מציעים שחלק גדול מהמקור לתופעה מגיע מרגשי אחריות לא פרופורציונאליים וריגשי אשמה ובושה לא פרופורציונאליים. תופעות אלה קשורים גם לתופעה המוכרת יותר של פרפקציוניזם. לעניין זה ראו המאמר של Salkovskis [2] . (נושא זה יורחב בהמשך).


"The cognitive-behavioral theory of Obsessive Compulsive Disorder (OCD) proposes that a key factor influencing obsessional behavior is the way in which the intrusive cognitions are interpreted. The present paper reports an investigation of links between clinical symptoms (of anxiety, depression and obsessionality) and responsibility beliefs. These beliefs include not only measures of general responsibility attitudes (assumptions) but also more specific responsibility appraisals consequent on intrusive cognitions."


An intrusive thought is an unwelcome, involuntary thought, image, or unpleasant idea that may become an obsession, is upsetting or distressing, and can feel difficult to manage or eliminate.



2. Salkovskis, P. M., Wroe, A. L., Gledhill, A., Morrison, N., Forrester, E., Richards, C., Reynolds, M., & Thorpe, S. (2000).

Responsibility attitudes and interpretations are characteristic of obsessive compulsive disorder. Behaviour research and therapy, 38(4), 347–372. https://doi.org/10.1016/s0005-7967(99)00071-6


1. Moritz S, Purdon C, Jelinek L, Chiang B, Hauschildt M. If it is absurd, then why do you do it? The richer the obsessional experience, the more compelling the compulsion. Clin Psychol Psychother. 2018 Mar;25(2):210-216. doi: 10.1002/cpp.2155. Epub 2017 Nov 20. PMID: 29154502.

Mounting evidence suggests that obsessive intrusions are often accompanied and amplified by perceptual experiences of different modalities (e.g., feeling dirt on one's skin while experiencing intrusive thoughts about contamination). Pilot studies conducted online with individuals endorsing mild obsessive-compulsive symptoms have linked the co-occurrence of perceptual experiences and obsessions to the severity of subsequent compulsive behaviour as well as low insight. However, it is presently unclear whether sensory experiences accompany all types of obsessional thoughts or are restricted to certain preoccupations (e.g., contamination and aggression). The present study examined a clinical inpatient and outpatient sample with a formally diagnosed obsessive-compulsive disorder (N = 34). Perceptual properties of intrusive thoughts were assessed with the Sensory Properties of Obsessions Questionnaire. The prevalence of perception-laden obsessive thoughts was comparable with prior studies (73.5%), but the intensity was significantly greater. No association was observed between perceptual experiences and expert-rated insight. However, the severity of perception-laden obsessions predicted the frequency of and impairment associated with compulsive behaviour. This was particularly strong for obsessions about contamination. The present study confirms the high prevalence and clinical relevance of perceptual experiences that accompany obsessions and further challenges the traditional trichotomy splitting mental phenomena into thoughts, intrusions, and hallucinations.


3. Röhlinger J, Wulf F, Fieker M, Moritz S. Sensory properties of obsessive thoughts in OCD and the relationship to psychopathology. Psychiatry Res. 2015 Dec 15;230(2):592-6. doi: 10.1016/j.psychres.2015.10.009. Epub 2015 Oct 26. PMID: 26514791.


Novel studies indicate that a subgroup of patients with obsessive-compulsive disorder (OCD), borderline disorder or depression display hallucinations and "loud"/perceptual thoughts.

Results further strengthen the assumption of a continuum ranging from "silent" thoughts to vivid intrusions and hallucinations.


4. Moritz S, Claussen M, Hauschildt M, Kellner M. Perceptual properties of obsessive thoughts are associated with low insight in obsessive-compulsive disorder. J Nerv Ment Dis. 2014 Jul;202(7):562-5. doi: 10.1097/NMD.0000000000000156. PMID: 24933417.

Obsessions are traditionally defined as bothersome and repetitive thoughts that the patient is unable to resist. Preliminary evidence suggests that in a subgroup of patients with obsessive-compulsive disorder (OCD), obsessions are experienced as partially perceptual. The present study explored the frequency of perceptually laden obsessions and their relationship with illness insight and depression. Twenty-six patients with OCD were administered the newly developed Sensory Properties of Obsessions Questionnaire. Participants were asked to endorse on a 5-point Likert scale whether their obsessions were associated with perceptual features. Participants showed moderate symptom severity. A total of 73% affirmed that their obsessions contained perceptual features. The predominant perceptual channels were visual, tactile, and somatic (i.e., bodily sensations). The extent of perceptual aspects associated with obsessions was strongly correlated with lack of insight (Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale item 11) but not depression severity.

The present study suggests that obsessive thoughts are frequently accompanied by perceptual sensations, which concurs with models assuming a continuum between hallucinations and intrusions. Apparently, the more "real" or authentic the obsessive thought is experienced, the less the afflicted person is able to dismiss its content as fully irrational or absurd.


Moritz S, Purdon C, Jelinek L, Chiang B, Hauschildt M. If it is absurd, then why do you do it? The richer the obsessional experience, the more compelling the compulsion. Clin Psychol Psychother. 2018 Mar;25(2):210-216. doi: 10.1002/cpp.2155. Epub 2017 Nov 20. PMID: 29154502.

Mounting evidence suggests that obsessive intrusions are often accompanied and amplified by perceptual experiences of different modalities (e.g., feeling dirt on one's skin while experiencing intrusive thoughts about contamination). Pilot studies conducted online with individuals endorsing mild obsessive-compulsive symptoms have linked the co-occurrence of perceptual experiences and obsessions to the severity of subsequent compulsive behaviour as well as low insight. However, it is presently unclear whether sensory experiences accompany all types of obsessional thoughts or are restricted to certain preoccupations (e.g., contamination and aggression). The present study examined a clinical inpatient and outpatient sample with a formally diagnosed obsessive-compulsive disorder (N = 34). Perceptual properties of intrusive thoughts were assessed with the Sensory Properties of Obsessions Questionnaire. The prevalence of perception-laden obsessive thoughts was comparable with prior studies (73.5%), but the intensity was significantly greater. No association was observed between perceptual experiences and expert-rated insight. However, the severity of perception-laden obsessions predicted the frequency of and impairment associated with compulsive behaviour. This was particularly strong for obsessions about contamination. The present study confirms the high prevalence and clinical relevance of perceptual experiences that accompany obsessions and further challenges the traditional trichotomy splitting mental phenomena into thoughts, intrusions, and hallucinations.



889 צפיות0 תגובות
bottom of page