top of page
  • Npint

מהן הזיות שמיעתיות,רקע, מקור, הסבר מדעי והדגמה. הבנה יכולה להקל

עודכן: 28 בפבר׳



הזיות שמיעתיות שכיחות באוכלוסיה יותר ממה שאנחנו חושבים. בהזיות שמיעתיות אנחנו שומעים קולות שאנשים שלידנו לא שומעים. אנחנו יכולים לשמוע קולות של אנשים מדברים אלינו או קולות אחרים (חריקה, שרשראות משקשקות, פסיעות מהקומה למעלה, מוזיקה, גרירת רגליים וכו). הקולות נשמעים מאד מוחשיים, כאילו עומד לידנו אדם ומשוחח איתנו. אנחנו יכולים לשמוע אוסף קולות של אנשים שונים. וכל זאת בזמן שאין אף אדם לידנו.

הנוירולוג אליבר סאקס מספר בסיפרו הזיות על חוויה כזו: באותה תקופה הוא התנסה בסוג של סם חדש - ולהפתעתו לא קרה דבר. זה היה יום ראשון. הוא ישב על הכורסה בסלון ופתאום נשמעה דפיקה בדלת. כשפתח את הדלת ראה זוג חברים מאד טובים שלו שקפצו לביקור. הוא הכניס אותם פנימה, שאל מה ירצו לאכול, הם ענו והוא נכנס למטבח להכין. רק כשחזר עם החביתות המהבילות שהכין הסתבר לו שהחדר ריק, וכל מה שראה ושמע היו פרי דמיונו ומחשבותיו.



ההבדל בין חלום להזיה שמיעתית

ההבדל בין הזיה לחלום פשוט - בזמן חלום אנחנו ישנים. הגוף שלנו מנוטרל ביולוגית ואנחנו לא פועלים פיזית (חולמים שקופצים אבל הגוף לא זז, קופצים מרכבת או עפים - אבל הגוף לא זז, מדברים -אבל (בד"כ) לא אומרים את מה שאמרנו במו-פינו, במציאות. בהזיה (שמיעתית, ראיתית, או אחרת) - אנחנו ערים ופועלים. הולכים, מדברים, מזיזים חפצים, מכינים חביתות... ובהזיות שמיעתיות החלק המודע שלנו מפרש כאילו הוא שומע קולות המגיעים מבחוץ. לא קול פנימי שלנו כמו שקורא שאנחנו "מדברים לעצמנו". ממש קולות שונים, צלילים המגיעים כאילו מהאוזניים. מוחשיים מאד. לפעמים אנחנו רואים "סרטים" עם תמונות מלוות בפס קול תואם. קול אחר לגבר ואחר לאישה או ילד, קול אחר לשוטר או לחבר. קולות אופייניים לחברים שלנו ואחרים לזרים, וכולי.


הזיות שמיעתיות נשמעות מוחשיות מאד ומעוררות שאלות רבות.


מהם הגורמים המוכרים שגורמים להזיות שמיעתיות

מתח גבוה משולב בפחד וריצה על הקסקדה, חרדה, רגשי אשמה כבדים כתוצאה מטראומה, משבר רוחני, סמים שונים, פטריות הזיה, קנאביס, פוסט טראומה, רמה מוגברת של דופמין וגלוטמאט במוח ועוררות רבה, רגשי אשמה בשלוב עם פחד - יכולים לגרום לנו לשמוע קולות בזמן שאין אף אדם בסביבה. גם בדידות (פרויד), געגועים לבן זוג שהלך לעולמו, אלצהיימר או פרקינסון, סכיזופרניה, או לחילופין - מעורבות עמוקה ויוקדת בנושא כמו שחוו מהטמה גנדי, או הסופר צארלס דיקנס יכולים לגרום לנו "לשמוע את המחשבות שלנו" או את קולו של האדם אליו אנחנו מתגעגעים.


מהן ההזיות השמיעתיות השכיחות


הזיות שמיעתיות יכולות להיות זמניות או כאלה המשתמשכות לאורך שנים.


מגוון הקולות שאנחנו יכולים לשמוע הוא גדול מאד.

בכל זאת, מוטיב חוזר והזיות מטרידות ומפחידות שכיחות הן הזיות של קולות מאיימים או מקטינים שמבטאים פחדים שלנו, או חששות ופעמים רבות רגשי אשמה (לא פרופורציואליים). לדוגמה - חילים בשדה קרב שקפאו ולא הצליחו לירות, הם נותרו בחיים וחברים נפצעו או מתו - חשים רגשי אשמה שנשארו בחיים, ושומעים קולות שדורשים מהם לפגוע בעצמם. הבנה אודות קסקדת השרידה והמתח היתה יכולה להקל עליהם. במקרה קיצון המתואר בספרות המחקרית מתואר בחור שהשתמש בסמים שונים (גראס, פטריות הזיה ולבסוף גם קוקאין, נזרק מבית הספר, לא הצליח לתפקד נורמטיבית ולבסוף, אחרי יותר מעשור של התנהגות בדפוס זה - פיתח סכיזופרניה - הוא שמע יותר מ 15 קולות שונים מאשימים וכעסים ומוכיחים ותוקפים: בהם שופטים של בית המשפט העליון, תובעים, רוצחים סידרתיים מפורסמים שרצו לרצוח אותו, וגם קולות של סלבירטאים שונים וגיבורי על שהיו לטובתו... (ראו שמיעת קולות וטיפול משולב באמצעות CBT, מציאות מדומה, ואווטרים באתר זה).

המיוחד בהזיות שמיעתיות הקולות נשמעים אמיתיים מאד. כאילו אנחנו מקבלים מסר מאדם מפחיד או מכוח חיצוני חזק שיכול להפעיל אותנו.


" אם תעשי כך או כך או לא תעשי כך וכך, תמותי או תענשי חמור " .


"אם תספר אני אבוא ואחתוך אותך ואת כל בני המשפחה שלך"


לפני הופעה או פרויקט חדש: " אתה אפס, אתה כלום, מי אתה חושב שאתה?! אתה כשלון"...


לדוגמה - במדור שאל את הרב באתר "כיפה" מצאנו שאלה שהעלתה חוזרת בתשובה. שאלה זו המאפיינת רבים. "לאחרונה, בעקבות ניסיון לתהליך התחזקות, עולות לי הרבה מחשבות ופחדים, השאלות באות בסגנון של " אם תעשי כך או כך או לא תעשי כך וכך, תמותי או תענשי חמור " . לרוב אני כן מצליחה לשמוע לקול שאומר לי לעשות את הדבר הנכון אך לעיתים לא מצליחה, ועושה את הפעולה אפילו שכביכול נאמר לי שאם אני כן יעשה אני אמות" לא תמיד אני מצליחה לעמוד בזה." ...

הכותבת ממשיכה ושואלת שאלה המטרידה רבים - "אשמח לדעת האם אכן יכול להיות קול מלמעלה שמדבר רק אלי? מה אני שומעת ומה ניתן לעשות? ובכלל, אם ניגזר דבר , האם ניתן לשנות את הגזרה?"

את השאלה והתשובה המלאים של הרב שרלו ניתן לקרוא כאן.


הקולות שאנשים שומעים יכולים להיות מעודדים ומשבחים, או מאשימים, ומבקרים (מי אתה? מה אתה חושב את עצמך, את.ה אפס), עוזרים או מכשילים או מפחידים... הם יכולים להיות מכל שלל הקולות שאנחנו מכירים - צעירים, זקנים, ילדותיים, נשיים או גבריים - קטעי מוזיקה, חריקת שלשלאות ... ספריית הקולות השלמה של המוח. במצבים של פסיכוזה הם יכולים גם לתת לנו פקודות. וזוהי נקודה בעיתית.


אנשים שונים שומעים מספר שונה של קולות המדברים אליהם. חלקם נעימים אחרים מפחידים ותוקפניים. המשותף לכל הקולות האלה הוא שהם נשמעים ונתפסים כאמיתיים מאד. כאלו מישהו עומד לידנו ומדבר. כאילו מישהו הולך על רצפות העץ החורקות של התיקרה, גורר אחריו שרשראות...


חשוב להדגיש: יש גם קולות חבריים, קולות מעודדים, קולות תומכים - קולות שאפילו יכולים להשתתף איתנו במשחק המחשב שאנחנו משחקים ולתת הצעות בקול אופייני. אנשים שחוו זאת אומרים שהם לעיתים נותנים שמות לקולות השונים ומשתדלים להתמקד בטובים.


דוגמאות לשמיעת קולות אצל אנשים יצירתיים


3-10% מהאוכלוסיה הנורמטיבית שומעים קולות שמדברים אליהם - שאנשים אחרים לא שומעים.

בין האנשים המפורסמים שדיווחו על חווית שמיעת קולות שאחרים לא שמעו נמנים: בין השאר: פרויד - שתאר שחש בדידות בעיר זרה שמע בצורה ברורה וצלולה קול אהוב קורא בשמו, גנדי שהיה לו קול פנימי שהדריך אותו, צארלס דיקנס הסופר שהיה מעורב מאד בכתיבת הספרים שלו ובדמויות שעיצב שלעיתים שמע אותם מדברים עליו בקולם היחודי, מספרים לו סיפורים "מלוכלכים" שגרמו לו לפרוץ בצחוק באמצע דרשת יום ראשון בכנסיה. http://hearingvoicesnetworkireland.ie/wp-content/uploads/2014/12/2.pdf



איך זה קורה?


כשמגיעים צלילים לתודעה שלנו המוח מנחש ומחליט מה שומעים על סמך מספר מקורות. 1. הצלילים המגיעים לאוזניים ומהם לתלמוס ולתודעה. 2. מה שאנחנו חושבים שאנחנו שומעים...

לתופעה בה מה שאנחנו שומעים, מושפע ממה שאנחנו חושבים שאנחנו שומעים,

קוראים הטרמה (פריימינג).

מחשבה או קריאה של מילים מעוררת במוח תגובה מטרימה של נוירונים הקשורים לנשוא המחשבה או הסיטואציה. המוח מפעיל הפעלה ראשונית את קבוצות הנוירונים הרלוונטיות. תמונה של אדם או אפילו חפץ שנראה כמדבר בליווי קולות - אפילו חסרי פשר - במקצב הנכון - גורמים למוח לנחש ולנו ממש "לשמוע" קולות. אם אתם רוצים לחוות סוג של חוויה כזו צפו בסירטון על הפסנתר המדבר. הסירטון כולו מעניין ומספק הסברים לתופעה. הקטע בו ממש שומעים פסנתר מדבר מתחיל בערך החל מהשניה 0:40





הרחבה והסברים ניתן לקרוא בפוסט שלנו


ניתן להרחיב ולומר -

לכל אחד מאיתנו יש בתוכו אוסף קולות פנימי: קול החברה, המשקף מוסכמות ואמונות חברתיות ותרבותיות, קולות ההורים שהפנמנו לאורך השנים, קולות פנימיים שלנו, קולות ה"ילד הפנימי" והמבוגר העצמאי, הקול של אמא של אבא של חברים ... אוסף שלם של דעות והכוונות. המוח שלנו שומר לא רק את הדעות האלה אלא גם ספריה של צלילים וקולות המאפשרים לנו לזהות מי דיבר איתנו.


ביום יום, כשמגיעים צלילים דרך האוזניים התודעה שלנו פונה לספרית הקולות הפנימית ומאפשרת לנו לזהות מי דיבר אלינו. אבל בזמן שאדם נמצא במתח גבוה, בחרדה קיומית, או בעת שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים שונים, משתחררות במוח כמויות גבוהות של דופמין ואדרנלין, המוח מגביר תשומת לב לרחשים המגיעים דרך החושים, משב רוח, צליל כמעט תת-ספי, רעש לבן של תאי המוח - והתודעה דוהרת, מפרשת את רסיס הקול הלא מוגדר הזה ומלבישה עליו פרשנות. הפרשנות מתאימה לרגשות שלנו ולמחשבות שלנו באותו רגע, במאורע עבר שמעיק עלינו או מעורר בנו אשמה, בפחדים וברצונות.


בזמן הזיות השמיעתיות התודעה "פונה" לספרית הצלילים וסוגי הקולות המאוכסנים בזיכרוננו, ומנגנת לנו פסקול של סרט פרטי וכך בהזיות שמעתיות אחנו יכולים "לשמוע" את המחשבות כאילו הם נמצאים לנו ליד האוזן: מעודדים, מדרבנים אבל פעמים רבות - שוללים, מעליבים, חשדניים, מזהירים וכולי. בפוסט באתר זה תחת השם איך נוצרות הזיות שמיעתיות? למה נדמה שהן מגיעות מבחוץ? שמישהו אחר מדבר איתי? ניתן לקרוא איך המוח מייצר חוויה של שמיעת קולות.



למה חשוב להבין איך נוצרות הזיות שמיעתיות?


בהעדר הסבר רציונאלי המוח שלנו (אנחנו) מנסה למצוא הסבר הגיוני-אפשרי לתופעה. אחת המחשבות היא ש"אלהים מדבר איתי", כוח חיצוני חזק ובעל יכולות מסתוריות יכול לדבר אית בטלפתיה, האויבים שלי נמצאים כאן בצללים ... בעצם אני אפילו יכול לראות אותם! ... ומחשיבה מפחידה מאד אחרת: אני משוגע או אני משוגעת וזה מוליך למתח ופחד עצומים. הן בגלל חוסר השליטה והן מהחשש שהחברה "תקיא אותי מתוכה", ומהאימה להשאר לבד.


פרשנות כזו מפחידה מאד ומעוררת מתח. היא בעצם הופכת אותנו בהבנתנו לחסרי שליטה, חשופים לקולות מסתוריים שהשתלטו עלינו. או לחילופין, לשונים מהסביבה, ל"משוגעים".


חשוב אם כך להבין שמבחינת מדעי המוח קיים הסבר פשוט ומנגנוני לתופעה - ולא השתלטות של חוצנים על המוח שלי. לא שיגעון! חשוב מאד להבין שאני לא שונה מאחרים או "משוגע" או "משוגעת" ... אני אנושי. הקולות האלה הם תוצר של מנגנונים מוחיים מוכרים הפועלים אצל כול בני האדם. שמיעת הקולות היא תוצר של הפרשה של הרבה דופמין במוח כתוצאה ממתח , סמים, ומחשבות אינטנסיביות על נושא מסוים. ובאלה אפשר לטפל ...


הבנה יכולה להקל על המתח ולאפשר לנו לבחון ביישוב הדעת ובקור רוח את התופעה, להתחיל להתחקות אחרי הצרכים שהיא מבטאת, ומקור האמירות שאנחנו שומעים. הבנה יכולה לווסת את הרגשות ולהקטין מתח (וכך להוריד רמת דופמין).


וכשהמתח יורד שמיעת הקולות פוחתת...


מתח בדידות והבנה

חשוב לדעת - מתח גבוה מדהיר את המוח, גורם למערכות המוח השונות לשחרר הרבה דופמין, שיכול להגביר שמיעתת קולות. לכן כדאי לנסות להוריד מתח. גורם מתח מרכזי לשמיעת קולות הוא בדידות. יש לכך מקור אבולוציוני. שהרי האילה בשולי העדר בסכנת היטרפות גדולה מזו של חברותיה הנמצאות במרכז. שמיעת קולות שלא בהבנתנו או בשליטתנו מעוררת פחד גדול, תחושת איבוד שליטה ואיבוד יכולת לצפות את העתיד לבוא, חשש מ"שיגעון" . בדידות ופחד מעוררים מתח, מתח גבוה מריץ את המוח במהירות גבוהה ומגביר את התופעה וחוזר חלילה. הסבר מנגנוני יכול לסייע מאד. וזאת למה? הסבר מנגנוני מסביר את תופעת שמיעת הקולות באמצעות מנגנונים המשותפים לבני האדם כולם. הוא מאפשר לנו להפעיל את החשיבה שלנו (המתנתקת בזמן מתח גבוה), ולווסת את הרגשות.




מהם גורמים מוכרים להזיות שמיעתיות


מתח גבוה משולב בפחד וריצה על הקסקדה, חרדה, תחושות אשמה כבדות (לא מוצדקות), סמים שונים, קנאביס, פטריות הזיה, פוסט- טראומה (שבי, קרב, שואה, תקיפות מיניות, אלימות, חוסר ישע וחוסר יכולת לעזור למישהו אחר שהותקף, אשמה על שנותרתי בחיים וחברים שלי נהרגו ... החיים עצמם), רמה מוגברת של דופמין וגלוטמאט במוח ועוררות רבה, רגשי אשמה בשלוב עם פחד - יכולים לגרום לנו לשמוע קולות בזמן שאין אף אדם בסביבה. גם בדידות (פרויד), געגועים לבן זוג שהלך לעולמו, אלצהיימר או פרקינסון, סכיזופרניה, או לחילופין, מעורבות עמוקה ויוקדת בנושא כמו שחוו מהטמה גנדי, או הסופר צארלס דיקנס יכולים לגרום לנו "לשמוע את המחשבות שלנו" או את קולו של האדם אליו אנחנו מתגעגעים. גם בתנ"ך מוזכרים שומעי-קולות שונים - אברהם אבינו, משה, נביאים שונים ... - בתנ"ך אומרים שקול האל דיבר אליהם.. לא נתווכח עם דבר, רק נציין שמנגנונים מוחיים פשוטים יכולים להסביר גם הם את התופעות האלה.



הזיות שמיעתיות כמו הזיות ראייתיות קורות כש"המוח דוהר". שפעילות התודעה מואצת, המנגנונים דומים וניתן לקרוא על כך הסברים בפוסטים אחרים שלנו




איך נוצרות הזיות מה ההבדל בין הזיה וסיוט בזמן שינה.




מה זו קסקדת השרידה והמתח ? איפה אני על הקסקדה




מה עושים? הבנה יכולה לעזור

כמו במקרה של הזיות ויזואליות - המקור לשמיעת קולות אלה הוא שאנחנו שומעים את המחשבות שלנו...את אוסף המחשבות הפנימיות שלנו. המקור יכול להיות פרשנות שגויה לגרויים שמיעתיים לא ברורים, קרובים לסף השמיעה, המגיעים מהתלמוס. שביב של קול, והמוח המתוח מנחש ומשלים מהדמיון: קולות של שלשאות ורוחות בבית, מוזיקה, או קולו של איש או אישה אהובים. גם מתח גבוה או התמקדות בנושא יחיד והזרמת כל האנרגיה הפנימית שלנו אליו יכול להוביל לשמיעת המחשבות. לחץ גבוה וריצה על הקסקדה יכולים לגרום לדריכות, התמקדות בחוש השמיעה ואינטרפטציה יצירתית של המוח לכל רחש ומשב של רוח - באופן יצירתי.


אולם למרות ההבנה הזו לא תמיד קל להתעלם או לחסום את הקולות האלה או להתעלם מהתחושות הלא נעימות שהם מעוררים. אחת ההמלצות היא לעורר את הקולות הידידותיים הפנימיים ולהקשיב להם. להבין מה מקור הקולות. הדבר חשוב - כי ככל שנפחד מהתופעה - רמת הלחץ שלנו תגבר, זרימת הדופמין תגבר, ועוצמת התופעה תגבר. ככל שנבין וננתח את התופעה - החלק הקוגנטיבי יופעל יותר והוא באופן מובנה יכול לבלום את פעילות אזורי הרגש (האמיגדלה), ולהוריד את רמת הלחץ - ומכאן להביא לרגיעה ואף לאפשר לנו להנות מהעצות הטובות שהקולות הפנימיים שלנו מספקים לנו.


אם פוחדים מהקולות, חוששים שהשתגענו, נכנסים ללחץ (וזה יכול להיות מאד מטריד ומפחיד) - מרגישים חוסר יכולת לשלוט בדברים - הדבר עלול להגביר את התופעה. הבנה של המקור לקולות והצבעה על דרכים להתמודדות - (הפסקת שמוש בסמים, הורדת מקורות לחץ, עיבוד טראומות, ושימוש בשיטות קוגנטיביות והבנה לדוגמה בעזרת CBT, שימוש בקשיבות ופיתוח שיח של חמלה, מיינפולנס, נשימות יוגה (מוריד לחץ), וכפי שמצאנו גם ע"י שימוש בניירוטריט) - הדבר יכול לעזור. בחלק מהמקרים שיטות אלה מעלימות את התופעה, בחלק אחר מפחיתות את העוצמה ומאפשרות חיים עם התופעה. במקרה של קולות הנותנות פקודות - חשוב מאד לטפל בנושא. שיטות כמו ה CBT נמצאו מחקרית כעוזרים בשינוי האמונות שלנו לגבי הקולות וכוחם - ומאפשרות בחלק מהמקרים החזרת השליטה לידנו.


שמיעת קולות: תאורי מקרה ראו https://www.hearing-voices.org/voices-visions


טעימה ממנו בסוף פוסט זה.


לסיכום: שמיעת קולות שאיש מלבדי לא שומע - היא תוצאה של "מתן קול" למחשבות ולמחשבות הנגד, לדמיונות, ולפתרונות הפנימיים והלא תמיד מודעים למצוקות שונות שלנו. רגשות אשמה ובדידות הם גורם רב עוצמה שעלול להוביל לשמיעת קולות שופטים מאיימים ומפחידים מאד. הקולות נשמעים אמיתיים מאד - כאילו הם מגיעים אלינו מחוץ לעצמנו. הבנת המקור יכולה לעזור לנו להכיר את הקולות הפנימיים בתוכנו, להתמודד איתם ולהבין ולהכיר את עצמנו ובעיקר - להוריד את רמת הפחד או הלחץ שהתופעה יכולה לגרום.


אם הקולות נותנים לנו פקודות - כדאי להפחית ככל הניתן גורמים המגבירים את התופעה (ד. סמים, הורדת לחץ), להבין את מה שקורה, להעזר באנשים ושיטות שונות המאפשרות שינוי של התגובה שלנו לקולות. שמיעת קולות המלווה בחוסר הבנת המציאות (פסיכוזה) עלולה להיות מסוכנת לשומע הקולות ולסביבתו. במקרה כזה יש לבקש עזרה.


התגובה לקולות

מחקרים מראים שהתגובה והפרשנות שלנו לקולות מושפעת מהאמונות שלנו אודות מקור הקולות, הכוח הגלום בהם, המטרה שלהם, הרישעות או הטוב והחסד שבהם, והתוצאות של ציות או התנגדות למה שהם אומרים [1]. פיסקה זו תורחב בהמשך.


השאלון למטה משמש למחקר אודות תפיסת האנשים אודות הקולות שהם שומעים. בעזרתו גם ניתן לחקור איך שיטות התערבות שונות (לדוגמה CBT או מינדפולנס) מסייעים בהתמודדות עם תופעה לא נעימה זו.


פוסט מורחב בנושא זה ראו גם בפוסט -המשך זה


טיפול בהזיות שמיעתיות ממושכות באמצעות CBT VR ואווטרים


במאמר של דלזיאו ושותפים מ 2018 מובא תאור מקרה של אדם שסבל משמיעת קולות מאשימים מדמות שקרא לה: השופט. להלן מובא קטע מהמאמר

Dellazizzo, L., Potvin, S., Phraxayavong, K., Lalonde, P., & Dumais, A. (2018). Avatar Therapy for Persistent Auditory Verbal Hallucinations in an Ultra-Resistant Schizophrenia Patient: A Case Report. Frontiers in Psychiatry, 9. doi:10.3389/fpsyt.2018.00131


הנה בתרגום חופשי קטעים נבחרים ממאמר זה

במאמר זה מובא תאור מקרה של צעיר בתחילת שנות ה 30. בגיל 14 התחיל בשימוש בחומרים שונים - קנביס, אלכוהול ופטריות הזיה (פסילוסיבין). פיתח דפוס חוזר של הגעה למצבים פסיכוטיים ואישפוזים. למרות זאת המשיך בשימוש והרחיב את טווח החומרים בהם השתמש (לדוגמה קוקאין ). עם הזמן אובחנה אצלו תחלואה כפולה (מצבים פסיכוטיים כתוצאה משימוש בחומרים שונים), ובהמשך סכיזופרניה. הוא התחיל לשמוע 15 קולות שונים שדיברו אליו במהלך היום כולו. הדמויות כללו שופטים מבית המשפט העליון, רוצחים סידרתיים, דמויות מהצבא, ישו, ושחקנים מפורסמים. הדמויות ניהלו בינהן אינטרקציות והוא ראה "סרטים" בהם היו מעורבות הדמויות השונות ששפטו אותו תקפו אותו העליבו אותו, גערו בו , עינו אותו. חלקם דרשו ממנו להרוג את עצמו. תרופות לא הצליחו לפתור את הבעיה.


לבסוף ניסו איתו טיפול שמטרתו היתה לעזור לו להתמודד עם "הקולות" הנ"ל. הטיפול כלל יצירת אווטר, ואימון ב"שיחות" עם האווטר - במהלכן עודד הפסיכיאטר את הבחור להיות אסרטיבי יותר, לענות ל"שופט" להסביר את עצמו, בעזרת בני משפחה שתארו תכונות טובות שהם רואים בבחור - לימד הפסיכיאטר לאט לאט את הבחור להציג את הצדדים הטובים שבו וכו. זה מאמר מעניין , ניתן להגיע אליו בקלות באמצעות הלינק - https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2018.00131/full

והא יכול לעזור בהתווית כיוון אפשרי - עם ובלי אווטרים. - להוריד מתח ופחד, להוריד רגשי אשמה שמובילים לפרנויה. להעזר במשפחה ולהוריד תחושת בדידות.


הנה תחילת התאור של תרפית האווטרים

"Avatar Therapy

Due to this lack of efficacy, Mr. Smith chose to undergo 7-weekly sessions of AT (one avatar creation session and six 45-min therapeutic sessions).

Avatar Selection Phase

Mr. Smith was requested to select the most distressing voice for the creation of the avatar, i.e., The Judge. With the support of an experienced psychiatrist (AD), Mr. Smith created an avatar best resembling The Judge, which was designed to closely have both the face and the voice of his “persecutor."

Therapy Sessions

The therapy was provided by a psychiatrist (AD). Prior to the first session, Mr. Smith was asked to write down sentences used by his “persecutor.” Unexpectedly, Mr. Smith provided the psychiatrist with an agenda including these sentences (mostly incomprehensible) with other disorganized details about his “scenes.”

While it was a challenge, the psychiatrist induced a dialog between Mr. Smith and his avatar. In sessions 1–3, Mr. Smith was confronted to the reproduced hallucinatory experience....."













לקריאה נוספת








1.Chadwick, P., & Birchwood, M. (1995). The Omnipotence of Voices II: The Beliefs About Voices Questionnaire (BAVQ). British Journal of Psychiatry, 166(6), 773-776. doi:10.1192/bjp.166.6.773


4,401 צפיות0 תגובות
bottom of page