top of page
  • Npint

פתיחה למפגש קבוצתי על הזיות.

עודכן: 3 ביולי 2022



אנשים המתמודדים עם התמכרויות שונות חווים מעת לעת הזיות. אצל חלק מהאנשים החוויות האלה לא טובות, מפחידות, ולא נעים להם לדבר עליהם או לשאול עליהם, בוודאי לא במפגש ראשון עם קבוצה. יש חשש משגעון (המוח שלי לא צפוי ולא בשליטתי), וממוות.

נירמול תואם מצב מקל מאד על התחושות האלה.


אם רוצים להבין איך נוצרת הזיה ראו פוסטים שונים כאן כמו שערי התודעה ומהות המציאות, ומה ההבדל בין הזיה לסיוט בזמן שינה. וגם איך נוצרות הזיות שמיעתיות? למה נדמה שהן מגיעות מבחוץ? שמישהו אחר מדבר איתי? מהן הזיות שמיעתיות, ואיך מתמודדים עם "שמיעת קולות". הבנה יכולה להקל ועוד אחרים שפזורים כאן. אם אתם רוצים להבין מצבים סכיזופרניים, פרוק המציאות, מתקפה על החיבורים (של המציאות) וכולי - אפשר למצוא לכך בנתיים התייחסות גם בפוסט על הרגש והפריקות של מבנה המוח - בנתיים בלי התייחסות מפורשת - מוזמנים לפנות אלינו.


מי שרוצה לחוות חוג של הזיה שמיעתית מוזמן לקרוא בפוסטים על ההזיות השמיעתיות למעלה ולחוות לדוגמה חוויה של "פסנתר מדבר". + הסבר.

---

מי שרוצה לחוות סוג של הזיה ראיתית , בלי מאמץ או חשש צריך להשיג משקפי תלת מימד ולהתבונן בתמונה הבאה: אנחנו משתמשים בה כדי לתת אפשרות למשתתפים להעלות את הנושא בקבוצה באופן ספונטאני ולהמחיש שהתופעה עושה שימוש במנגנונים רגילים של המוח. הפתיחה הזו מדגימה רק חלק קטן ממהות ההזיה - היא מדגימה שאנחנו לא רואים את מה שיש לפנינו אלא המוח בוחר מה מהמציאות להקרין על מסך התודעה שלנו. אין בהדגמה זו מאומה מחווית פחד המוות המלווה לעיתים הזיה, אין בה את המימד המפורק של מצב פסיכוטי. אבל מנסיוננו יש בה כדי להדגים את הבהלה שחווים לעיתים כשעוברים לארצה של אליסה בארץ הפלאות והמציאות משתנה מול עיני התודעה שלנו בלי שאנחנו מבינים איך זה קורה.





איך משתמשים בהדגמה הזו?

1. הרכיבו את המשקפיים (ניתן לקנות באינטרנט, או לקנות נייר צלופן אדום וכחול ולהביט דרך - צבע שונה לכל עין).

בשלב הראשון הסתכלו בתמונה השמאלית. האם אתם רואים עומק?

אם כן זה סימן שאתם אכן מסתכלים ב 2 העיניים ואפשר לעבור לתמונה הימנית.


2. כוונו את המבט למרכז התמונה, והסתכלו ללא מאמץ בתמונה הימנית. מה אתם רואים?

בד"כ רואים פרצוף, שפתאם, ללא הזהרה מתחלף לתמונה של בית. ואחר כך חוזר חזרה לבחור.


יש כאלה שרואים חצי תמונה חצי בניין ובחצי השני חצי פרצוף. המוקד של התחושה היא בהתחלפות של מה שרואים ללא שליטה שלנו. התגובה של מי שחווה הזייה, היא הפתעה ואפילו קצת בהלה. בפעם הראשונה שהצגנו את זה בקבוצה, בחור שהסתכל קפץ מהמקום בהפתעה ואמר "וואי, זה ממש כמו בסטלה"...

אנחנו לא נבהלים - כי כאן זה בקצב איטי ואנחנו בשליטה. בזמן שימוש זה לא המצב ולכן זה יכול להבהיל.


כדי להבין מה קורה אפשר להסתכל על התמונה הבאה. מה אתם רואים?




.גם כאן, יש התחלפות אוטומאטית של התמונות על מסך הסרטים של התודעה. בתמונות האלה כל עין מקבלת תמונה אחרת (הסתכלו בכל עין לחוד, ותגלו מה רואים בכל עין). לתודעה שלנו יש פרוצדורות קבועות לעיבוד מידע המגיע משתי העיניים, ובד"כ כשהצתמנות בשתי העיניים דומות רק מוזזות קצת - התודעה מנחחשת שזו תמונת תלת מימד ואנחנו רואים תמונת עומק. אבל אם בכל עין נותנים תמונות שונות,

המוח צריך לבחור, כי התמונות האלה לא יכולות להתחבר לתמונה מוכרת בתלת מימד. אז פעם הוא מקרין על מסך התודעה איש וחוסם את תמונת הבניין ופעם להיפך.


כשאנחנו רואים תמונות מתחלפות בלי שליטתנו כמו למעלה - זה לא מפחיד אותנו, ולכן לא גורם בעיה.

אבל כשזה קורה בעןצמה ובמהירות גדולה מאד בעקבות שימוש בסמים - זה גורם לפחד גדול תחושת חוסר שליטה, ומריץ אותנו על הקסקדה. (ראו פוסטים על קסקדת המתח והשרידה).


מה זה מלמד אותנו?

בקיצור, לא שיגעון ולא משהו יוצא דופן ויחודי. מה שאנחנו רואים, בכל יום ויום ובכל רגע או שעה, זו תמיד פרשנות של המוח לקלט מהחושים. המוח משלים פרטים, מנחש, מחבר חיבורים - באופן קבוע.


אפשר להדגים את תהליך הבחירה של המוח כמו למעלה, באמצעות תעתועי ראיה מכוונים. או להגיע לזה בפסיכוזה. כך אם משתמשים בגראס או בחומרים "משניי תודעה" או אם יש המון דופמין במוח והמוח רץ במהירות, מערכת העיבוד של המוח מקבלת מציאות מפורקת שהיא לא רגילה אליה והיא מחברת אותה בכל מיני ואריאציות, ומקרינה לנו סרטים פרטיים מעולם הזיכרונות והדמיונות והרצונות החבויים שלנו. במצבים כאלה מערכת עיבוד הראיה מנסה כל מיני ניסויים כדי להבין מה שמגיע אליה מהחושים בלי סינון (כמו בעליסה בארץ הפלאות: פרצוף גדל ואחר כך קטן ואז מתעוות...) . להרחבה על הזיות שמיעתיות וכולי ראו בפוסטים קודמים על הזיות.


חשוב להבין שזה יכול לקרות לכולם. שזה זמני. הפסקה של שימוש בחומרים "משני תודעה" והורדת הלחץ והפחד - מחזירה את המערכת לפעולתה הרגילה.


אם יש לכם שאלות מוזמנים לשאול בתגובות או לשלוח לנו דרך צור קשר.


למתמודדים עם תחלואה כפולה - או למטפלים שלהם - או לאנשים שחווים "התקפה על החיבורים" (חיבורים), פרוק המציאות וכולי - מציעה בנתיים לקרוא את החלק השני של הפוסט על פריקות הרגש. בהיזדמנות אכתוב על המושג הסתום הזה של ביון המאניש את התופעה. מנקודת ראות שלנו ההסבר פשוט

להרחבה ניתן לראות





63 צפיות0 תגובות
bottom of page